Telefonische hulpdiensten

Soms is het lastig om met iemand over je problemen te praten. Je kunt dan altijd terecht bij telefonische hulpdiensten. Zij helpen je verder. Wat zijn telefonische hulpdiensten precies en hoe staan zij in contact met de (welzijns)zorg?

Wat zijn telefonische hulpdiensten?

Er bestaan tal van soorten binnen de telefonische hulpdiensten. Zo heb je natuurlijk het alarmnummer; dit is ook een telefonische hulpdienst. In dit artikel richten we ons echter op een andere vorm van telefonische hulpdiensten: de hulpdiensten die gericht zijn op mensen met problemen die zij (anoniem) bij een onbekend iemand kwijt willen. De telefoniste kan vervolgens, indien nodig, hulp inschakelen. Er zijn verschillende organisaties die zich richten op zulke mensen, met als bekendste: de Kindertelefoon.

Kindertelefoon

De Kindertelefoon is een telefonische hulpdienst voor kinderen. Kinderen en jongeren, jonger dan 18, kunnen een gesprek aangaan over een onderwerp naar eigen wens. Het hoeft dus niet per se om een probleem te gaan, maar kan ook gewoon even kletsen betreffen. De Kindertelefoon, dat deel uitmaakt van Bureau Jeugdzorg, is in 1979 opgericht en wordt vrijwel volledig gerund door (goedgetrainde) vrijwilligers. Jaarlijks worden er meer dan 400.000 gesprekken gevoerd.

Het anonieme telefoontje van een kind wordt doorgeschakeld naar zeven locaties verspreid over het land. Door de anonimiteit zal nooit iemand informatie over het gesprek verkrijgen. De Kindertelefoon respecteert het kind, waarbij ieder kind een vertrouwensband moet voelen om te vertellen wat hij of zij wil. De meeste onderwerpen waar de kinderen, over het algemeen vaak meisjes, over praten betreffen pesten, seks en relaties.

De Kindertelefoon is iedere dag telefonisch bereikbaar van 14:00 tot 20:00. Naast een telefonische hulpdienst beschikt de Kindertelefoon sinds kort ook over een chathulpdienst. Hier kunnen kinderen via de website van de Kindertelefoon met medewerkers praten. Deze gesprekken duren maximaal 30 minuten.

Volwassen hulpdiensten

Niet alleen kinderen hebben behoefte om over hun problemen te praten. Ook volwassenen kunnen (anoniem) bij verschillende telefonische hulpdiensten terecht om te praten over een verslaving of aandoening. Er zijn tal van organisaties, zowel telefonisch als digitaal bereikbaar, die zich inzetten voor deze volwassenen.

Zorg en telefonische hulpdiensten

Vaak zijn telefonische hulpdiensten bedoelt om met kinderen, jongeren en volwassenen te praten. Echter, wanneer er sprake is van een onhoudbare situatie (zoals zelfmoordneigingen) wordt er hulp ingeschakeld.

Hulpdienst Amsterdam

Een voorbeeld van een hulplijn is ‘Hulplijn Amsterdam’, voorheen ‘S.O.S. Telefonische Hulpdienst Amsterdam’. Hulplijn Amsterdam is een “professioneel werkende vrijwilligersorganisatie” met meer dan 50 jaar ervaring.